Opetusvideoita. Allaolevat videot ovat Trials Training Centeristä vuosia sitten kopioituja. Suomenkieliset termit voivat olla vähän hakusessa.

Perusmutka (ympyränä)

Perusmutka (kahdeksikkona)

Keulan siirto Ja sitten pidempi ja uudempi versio

Perän siirto Ja sitten pidempi ja uudempi versio

Heittokäännös (video1, video2)

Tuplakaasu Ja sitten pidempi ja uudempi versio

Pidä paine esteessä

Splätteri

Splätteri paineen pidolla

Tukkiajelua (video1, video2)

Pohjapanssarin hyväksikäyttö

Bernie Schreiberin kolumni: "Gloves off", 5., jossa amerikkalainen maailmanmestari paljastaa tärkeitä yksityiskohtia "harjoittelutaidosta".

Teksti: Trials Guru / Bernie Schreiber/Todotrial/. Käännetty suoraan Todon tekstistä

"Harjoitus ei tee sinusta täydellistä. Vain täydellinen harjoitus tekee."

Bernie Schreiber antaa mielenkiintoisia ajatuksia harjoittelusta ja siitä, mikä erottaa hyvän kuljettajan mestarikuskista. ”Kyse ei ole vain taidoista ja kovasta työstä. Kaikilla huippukuskeilla on loistava ajotekniikka. Ajattelutapasi tekee sinusta voittajan tai häviäjän. Se on ainoa ero."

– Miksi jotkut kuljettajat edistyvät paljon nopeammin ja menestyvät kuin suurin osa?

– Harjoiteltuani omassa lajissani, Trialsissa, yli 25 000 tuntia ja kilpailtuani  korkeimmalla tasolla yli vuosikymmenen huomasin, että prosessi, jossa harjoittelin, määrittää onnistumisentai epäonnistumisen .

Syy siihen, miksi jotkut Trial kuskit edistyvät niin paljon nopeammin taitojensa tai tulosten suhteen, liittyy siihen  "MITEN" he harjoittelevat, ei siihen "KUINKA PALJON"

On tärkeää ymmärtää, että jokaisen saavutuksen, jokaisen menestyksen takana on prosessi. Suurin osa kuljettajista, vaikka harjoittelee ahkerasti, ei pysty tekemään puoliakaan siitä, mitä muut tekevät, eivät edes investoi kaksinkertaisesti aikaa, tai mikä pahinta, joskus he eivät edisty ollenkaan tai hyvin vähän.

– Ymmärtämällä tuon prosessin voit ilmeisesti hallita lopputulosta enemmän, eikö niin?

– Kyllä, mutta useimmat kuljettajat käyttävät 95 % energiastaan ​​ja huomiostaan ​ulkoiseen suoritukseensa. Monet ajattelevat usein liikkeitään: kuinka pitkiä heidän pitäisi olla, kuinka lyhyitä tai kuinka nopeita jne., ja vaikka on totta, että nämä asiat ovat erittäin tärkeitä, kaikki tämä on vain seurausta mistä tahansa harjoittelujärjestelmästä, jota käytetään edistymiseen. .

Jos harjoittelet jotain tietyllä tavalla, joko tietoisesti tai tiedostamatta, se johtuu siitä, että uskot sen olevan luultavasti paras tapa ja tapa, jolla se pitäisi tehdä, mutta "et tiedä mitä et tiedä."

Ne, joilla ei ole käytännön strategiaa, mikä toimii, ihmettelevät usein kuinka kaksinkertaistaa edistyminen tai lisätä tuloksia, ja ainoa suunnitelma, jonka he voivat keksiä, on tehdä kaksinkertainen työ. Niiden valmennus, jotka ovat jo panostaneet paljon ja ovat nähneet, kuinka vaikeaa voi olla edistyä tietyn pisteen jälkeen, on melkoinen haaste. Jotkut kuskit oppivat uuden rutiinin muutamassa päivässä, he ovat saattaneet aloittaa jonkin taidon harjoittamisen paljon myöhemmin kuin sinä, mutta hallitsevat sen nopeasti ja jopa ylittävät sinut.

– Onko olemassa määritelty tapa edistyä ja saavuttaa tuloksia nopeammin?

– No, pelkkä ajotyylin kopioiminen ei näytä olevan avain tehokkaaseen edistymiseen useimmille kuskeille tai urheilijoille, mutta täydelliset strategiat ja harjoitussuunnitelmat ovat. Monet kuskit kokevat olevansa ylivoimaisia ​​kaikista seuraavan tason taidoista, harjoituksista tai liikkeistä, joita he haluavat oppia, mutta kaikkea on mahdotonta harjoitella, vaikka sinulla olisi kaikki aika maailmassa.

Parasta on priorisoida ne asiat, joita tarvitset harjoitteluusi, ja, tietäen, mitkä tehtävät ovat etusijalla, toimiakseen parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi.

Jatkuva kehittyminen on tärkeää, jotta nykyiset taidot säilyvät ja voit jatkuvasti siirtyä seuraavalle tasolle säilyttäen samalla motivaation ja keskittymisen ollaksesi parhaalla mahdollisella mielellä tulosten saavuttamiseksi. Nostamme usein luonnostaan ​​lahjakkaat urheilijat jalustalle ja kerromme itsellemme tarinan, että heidän oli määrä olla mahtavia ja että heillä on mystistä voimaa. Mutta todellisuudessa se ei ole ollenkaan niin. Se, mikä yleensä on järkevää, ei yleensä johda menestykseen.

Usein asiat, joiden ei uskoisi toimivan ja jäävän huomaamatta, toimivat, mutta niitä tuskin kukaan tekee.

Prosessi, joka antaa sinulle parhaat mahdolliset tulokset, jotka pystyt saavuttamaan, tietäen, että harjoitus on paras mahdollinen tapa saavuttaa nämä tulokset riippumatta siitä, onko kilpailupäiväsi ollut "hyvä" vai "huono".

– Onko ”täydellisen harjoittelun” salaisuutta?

– Ei oikeastaan, mutta parannusprosesseja on useita ja mitä korkeammalle menet, sitä vähemmän todennäköisesti tiedät, joten se on luultavasti enemmän löytö kuin salaisuus. Syy siihen, miksi tunnen haasteet niin hyvin, johtuu henkilökohtaisista kokemuksista, joita olen joutunut käsittelemään vuosien varrella.

Totuus on, että olin huono harjoituksissa. Ja kun sanon huono, puhun toimintatavoista verrattuna sellaiseen kuskiin, kuten tuolloin kolminkertainen maailmanmestari Yrjö Vesterinen. Tiedän mitä harjoittelu on ja olen yrittänyt tehdä kaikkeni parantaakseni sitä ja voittaakseni.

Menin raa'alla voimalla läpi ilman pienintäkään edistystä, onnistuin vain polttamaan itseni loppuun. Suurin osa yrittämistäni asioista ei toiminut ollenkaan, etenkään mudassa, ja ainoa syy, jonka ajattelin edistymisen puutteelle oli se, että "en yrittänyt tarpeeksi lujasti", joten jatkoin harjoittelua useita tunteja joka viikko.

Mutta...  kukaan ei arvannut, että äkillinen muutos edistymisessäni tuli myöhemmin, yksinkertaisten sääntöjen ja prosessien avulla, jotka saivat minut edistymään tavallista nopeammin, mikä auttoi minua kilpailemaan ja rikkomaan tämän lajin maailmanennätyksiä 20-vuotiaana.

Se johtui siitä, että tietyt järjestelmät ja ajattelutapa oli auttanut minua pääsemään näiden vaikeuksien ohi ja antanut minun hallita edistymistäni. Mutta ennen kaikkea se merkitsi sitä, että piti muuttaa niitä asioita, mitä ajattelin toimivan harjoituksissa, siihen, mikä todella toimii.

En ymmärtänyt tuolloin, että jos harjoittelen tavalla, joka on vastoin edistymisen peruslakeja, en paranna mitään, vaikka harjoittelen useita tunteja.

Yksi oppitunneista, jonka opin varhain, oli, että harjoittelumäärät ei tee sinusta täydellistä, mutta "täydellinen harjoittelu" tekee.

– Pitäisikö meidän harjoitella meitä parempien kuskien kanssa?

– Ehdottomasti jotkut kuljettajat ovat parempia kuin toiset, eikä kyse ole vain siitä, että he ovat kehittyneet sattumalta. Tarkastellessani ja harjoitettuani joidenkin maailman parhaiden kuskien kanssa, näin omakohtaisesti, että vahvuus tai fyysiset kyvyt eivät erottaneet hyvää parhaista.

Suuret tai pienet erot ovat aina taustalla, ja usein tarvitaan vain pieni muutos, yksinkertainen muutos. Heidän lähestymistapansa ja mentaliteettinsa erotti heidät radikaalisti muista, mutta he eivät olleet tietoisia siitä.

Vuosien varrella olen huomannut, että "voittajien" perussäännöt ovat yllättävän johdonmukaiset ja ennustettavissa.

Minulle ratkaiseva ominaisuus on urheilija, joka pystyy suoriutumaan kaikissa olosuhteissa. Suurin osa heistä pystyy suoriutumaan, kun olosuhteet ovat täydelliset, mutta harvinainen urheilija pystyy suoriutumaan, kun olosuhteet ovat kauheat.

– Etkö usko, että tasoero huippukuskien ja muiden välillä kasvaa?

– Kyllä, ja tämä tasoero on tullut pisteeseen, josta useimmille ei ole paluuta. Mielestäni se on todellinen este tälle lajille. Kuvittele se tikkaina, joissa portaat ovat yhä enemmän erillään niin, että puolivälissä monet eivät voi enää nousta. Huippukuskit pitävät siitä, koska se antaa heille pidemmän urheilu uran, mutta useimmat huipulle yrittävistä kuskeista eivät pääse ikinä kiipeämään niitä.

Siksi keskittyminen täydellisen harjoittelun saavuttamiseen on erittäin tärkeää tuleville mestareille, jotka haluavat parantaa tuloksiaan. Osa syy siihen, miksi niin monet huippukuljettajat palavat loppuun tai turhautuvat liian aikaisin, on se, että kuuluisuus ei ole sama asia kuin mestari. Usko on omistautumista olemaan paras kuljettaja, jonka mielesi ja kehosi sallivat, eikä tyytyä siihen, että tulet tarpeeksi hyväksi ollakseen mediatähti sosiaalisessa mediassa.

Karu todellisuus on, että 95% urheilijoista ei tiedä, mitä se vaatii. He haluavat maailmanmestarin mainetta, kunniaa ja rahaa, mutta he eivät ole valmiita sietämään kärsimystä, kipua ja tuskaa, joita tuo unelma vaatii. Matka on pitkä ja vaatii tuhansia tunteja usein, tylsiä ja erittäin keskittynyttä harjoittelua, lukuisia epäonnistumisia, paljon sydänsurua ja yli-inhimillistä kestävyyttä. Nykyään sen toteuttamiseen tarvitaan j perhe, joukko ystäviä, harjoituskumppaneita, valmentajia, yritysten omistajia, yrityksiä ja faneja. Totuus on, että lahjakkuus ja kova työ ovat yksinkertaisesti tämän matkan edellytys.

Lopulta maailmanmestariksi tuleminen vaatii onnea. Tie maailmanmestariksi on täynnä niin monia lahjakkaita ja ahkeria kuljettajia, joilla ei koskaan ollut tarvittavaa onnea. Kun yhdistät kaikki nämä palaset, käy selväksi, miksi maailmanmestareita on vain muutama miljoonista ihmisistä.

Kyse ei ole lahjakkuudesta, kovasta työstä tai pätevyydestä. Se on 100% siitä, mitä on ihmisen sielussa. Se on voittotahto ja tämän tahdon soveltaminen löytää tapa voittaa. Tämä on henkisen sitkeyden ja älykkyyden taso, jota vain harvat ihmiset maailmassa todella ymmärtävät. Täydellisten harjoitusten aikana on monia asioita ja muuttujia, jotka on otettava huomioon.

– Monet kuljettajat ihmettelevät, kuinka kehittyä harjoittelussa ilman valmentajaa tai repparia.

– Se on hyvä kysymys, kun otetaan huomioon, että useimmat amatöörikuskit harjoittelevat ja kilpailevat ilman repparia, joten monella tapaa nykyaikainen keskivertoamatöörin trial on enemmän kuin klassinen trial, ei vain tekniikan, vaan myös vaikeuden vuoksi. 

Muista, että 95 %:lla tämän urheilulajin kuskeilla ei koskaan tule olemaan ammattivalmentajaa tai repparia harjoituksissa tai kilpailuissa kuten MM- kuskeilla, minkä vuoksi suurin osa kuskeista harjoittelee ja kilpailee amatöörien alueellisissa kisoissa koko hänen urheilu uransa.

Sen lisäksi, että MM- tai EM-kuljettajien ajotekniikat eivät ole parasta keskivertokuskeille, pyöriä ei myöskään valmisteta ja viritetä samalla tavalla MM-ehdokkaalle kuin amatöörille.

Eli moottoripyörä, jolla huippukuljettaja kilpailee, ei ole paras amatöörikuskille. Samoin tekniikat, joita tarvitaan menestyäkseen paikallisissa amatöörikisoissa, eivät ole samoja kuin ne, joita tarvitaan maailmanmestaruuden voittamiseen. Tämä on luonut monille vääriä illuusioita ja on yksi syy siihen, miksi perinteinen klassinen trial on niin suosittu kaikkialla Euroopassa. Ajatteleminen ja ymmärtäminen, mitä varten sitä harjoitetaan, on erittäin tärkeää.

Tämän päivän haaste on, että meillä on paljon amatöörikuskeja moderneilla pyörillä, jotka luulevat voivansa "jona päivänä" tehdä Bou-tyylisiä temppuja on väärä, se häiritsee lajin oppimista ja uskon rehellisesti, että se on vaarallista. "Bou"-temppujen oppimisen ja perinteisten kokeilutaitojen välillä on suuri ero. Temppujen harjoittelemisessa ei ole mitään väärää, mutta se on erilainen ja ainutlaatuinen taitosarja korkeasti koulutetuille kuskeille. Niitä ei opi yksinkertaisesti käymällä Trialkoulussa. Ne ovat temppuja, joihin kuuluu laaja valikoima akrobatiaa, voimistelu- ja ilmatoimintoja sekä monenlaisia ​​monimutkaisia ​​tekniikoita ja rutiineja, mutta ne eivät ole perinteistä trial-urheilua.